
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Na Wydziale Neofilologii UWr funkcjonuje Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia, którego cele i organizację określa Uchwała Rady Wydziału Neofilologii nr 14/2024:
Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Wrocławskiego
1. Cele systemu jakości
Podstawowymi celami Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Wrocławskiego są: zapewnienie i systematyczne doskonalenie jakości kształcenia na wszystkich kierunkach studiów prowadzonych na wydziale oraz podnoszenie poziomu wykształcenia ich absolwentów. System obejmuje wszystkie etapy oraz aspekty procesu dydaktycznego na wydziale.
2. Podmioty odpowiedzialne za wdrażanie, funkcjonowanie i nadzorowanie systemu jakości
Za wdrożenie i funkcjonowanie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Neofilologii odpowiadają w szczególności cztery podmioty:
a) Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia (WZJK),
b) Wydziałowy Zespól ds. Oceny Jakości Kształcenia (WZOJK),
c) dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr,
d) instytutowe/katedralne zespoły ds. jakości kształcenia.
Udział w funkcjonowaniu systemu mają także: pełnomocnik dziekana ds. kontaktów z interesariuszami zewnętrznymi, koordynatorzy ds. programów Erasmus+ i MOST, koordynatorzy praktyk zawodowych oraz kierownik dziekanatu.
Działania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia mają charakter ciągły, wymagający zaangażowania w realizację jego zadań całej społeczności akademickiej Wydziału Neofilologii, a także szerokiej współpracy z interesariuszami zewnętrznymi.
Nadzór nad funkcjonowaniem Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Neofilologii sprawuje dziekan.
3. Zadania i harmonogram zaangażowanych podmiotów
Zadania czterech podmiotów odpowiedzialnych za wdrożenie i funkcjonowanie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Neofilologii oraz harmonogram ich realizacji określa się następująco:
a) Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia
Zadanie | Termin |
określa wspólnie z WZOJK cele i strategie projakościowe na Wydziale Neofilologii UWr oraz w razie potrzeby je aktualizuje | na początku kadencji, a następnie w zależności od potrzeb |
opracowuje regulamin WZJK i w razie potrzeby go aktualizuje | na początku kadencji, a następnie w zależności od potrzeb |
wypracowuje wydziałowe procedury oceny nowych programów studiów, modyfikacji w programach studiów oraz sylabusów; przygotowuje odpowiednie formularze i udostępnia je na stronie Wydziału Neofilologii | na początku kadencji, a następnie w zależności od potrzeb |
nadzoruje przygotowanie nowych programów studiów na wydziale oraz opiniuje je zgodnie z obowiązującymi przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem opinii interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych | do 10 stycznia każdego roku |
nadzoruje przygotowanie zmian w dotychczasowych programach na poszczególnych kierunkach i specjalnościach studiów prowadzonych na wydziale oraz opiniuje je zgodnie z obowiązującymi przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem opinii interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych | do 6 tygodni przed kwietniową radą wydziału |
wspólnie z WZOJK analizuje sprawozdania otrzymane od zespołów instytutowych/katedralnych ze wszystkich jednostek oraz przygotowuje zbiorcze sprawozdanie roczne z działań związanych z jakością kształcenia na wydziale | do 30 listopada każdego roku |
formułuje – na podstawie wydziałowego sprawozdania rocznego – wytyczne i zalecenia dotyczące działań na rzecz doskonalenia programów studiów i ich realizacji oraz działań projakościowych podejmowanych na wydziale | do 31 stycznia każdego roku |
wspiera rozwijanie kompetencji kadry dydaktycznej Wydziału Neofilologii | w zależności od potrzeb |
wykonuje inne zadania zlecane przez dziekana oraz wdraża zalecenia i wytyczne Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia | w zależności od potrzeb |
dba o efektywny przepływ informacji dotyczących jakości kształcenia i jej oceny na wydziale, organizując wspólnie z WZOJK spotkania z dyrekcjami instytutów/kierownictwami katedr oraz zespołami instytutowymi/katedralnymi | przynajmniej raz w roku akademickim |
archiwizuje zgromadzoną dokumentację jakościową przez okres pięciu lat | stale |
b) Wydziałowy Zespół ds. Oceny Jakości Kształcenia
Zadanie | Termin |
wspólnie z WZJK określa cele i strategie projakościowe na Wydziale Neofilologii UWr oraz w razie potrzeby je aktualizuje | na początku kadencji, a następnie w zależności od potrzeb |
opracowuje regulamin WZOJK i w razie potrzeby go aktualizuje | na początku kadencji, a następnie w zależności od potrzeb |
wypracowuje procedury i narzędzia służące realizacji zadań zespołu oraz zadań zlecanych dyrekcjom instytutów/kierownictwom katedr i zespołom instytutowym/katedralnym (np. wzór ankiety studenckiej, wzór formularza służącego weryfikacji efektów uczenia się i in.) | na początku kadencji, a następnie w zależności od potrzeb |
nadzoruje prawidłowość oceniania studentów i doktorantów | do 31 października każdego roku |
nadzoruje proces weryfikacji jakości prac dyplomowych, rzetelności ich oceniania oraz sposobu przeprowadzania egzaminów dyplomowych we wszystkich jednostkach wydziału | do 31 października każdego roku |
nadzoruje proces badań ankietowych przeprowadzonych we wszystkich jednostkach wydziału | do 15 listopada każdego roku |
nadzoruje proces hospitacji zajęć na wydziale (w tym na studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach) | do 15 listopada każdego roku |
nadzoruje proces oceny obsługi administracyjnej studentów i doktorantów (dziekanatów, sekretariatów/sekcji dydaktycznych) | do 15 listopada każdego roku |
wspólnie z WZJK analizuje sprawozdania otrzymane od zespołów instytutowych/katedralnych ze wszystkich jednostek oraz przygotowuje zbiorcze sprawozdanie roczne z działań związanych z jakością kształcenia na wydziale | do 30 listopada każdego roku |
dba o efektywny przepływ informacji dotyczących jakości kształcenia i jej oceny na wydziale, organizując wspólnie z WZJK spotkania z dyrekcjami instytutów/kierownictwami katedr oraz zespołami instytutowymi/katedralnymi | przynajmniej raz w roku akademickim |
archiwizuje zgromadzoną dokumentację jakościową przez okres pięciu lat | stale |
c) Dyrekcje instytutów i kierownictwa katedr
Zadanie | Termin |
ściśle współdziałają z instytutowymi/katedralnymi zespołami ds. jakości kształcenia w zakresie zapewnienia jakości kształcenia w poszczególnych jednostkach | stale |
analizują wyniki ankiet studenckich przeprowadzanych w ramach ewaluacji zajęć i opinie osób prowadzących zajęcia, reagując w razie potrzeby na zawarte w nich sygnały | w terminie miesiąca od końca każdego semestru |
organizują i nadzorują proces hospitacji zajęć w poszczególnych jednostkach, analizują arkusze hospitacyjne oraz formułują wypływające z nich wnioski | w terminie miesiąca od końca semestru |
przygotowują semestralne raporty z ankiet studenckich oraz sprawozdania z przebiegu procesu hospitacji w jednostce i przedkładają prodziekanowi ds. jakości kształcenia | w terminie miesiąca od końca semestru |
wspólnie z zespołami instytutowymi/katedralnymi przygotowują roczne sprawozdania z jakości kształcenia dla każdego programu, na podstawie którego w jednostce prowadzone są studia | do 31 października każdego roku |
sprawdzają poprawność realizacji i przebiegu praktyk zawodowych przewidzianych programami studiów (na podstawie sprawozdań z ewaluacji praktyk zawodowych sporządzonych przez kierunkowych opiekunów praktyk zawodowych) | do 31 października każdego roku |
dbają o wskazanie przez pracowników terminów konsultacji zgodnie z obowiązującymi przepisami | do końca drugiego tygodnia semestru |
zapewniają właściwą obsadę zajęć, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z uwzględnieniem kompetencji prowadzących | stale |
dbają o właściwą liczebność studentów w grupach, zgodnie z obowiązującymi przepisami | stale |
zapewniają optymalne warunki materialne do realizacji zajęć dydaktycznych | stale |
dbają o pozytywne relacje między pracownikami a studentami oraz o stwarzanie między pracownikami atmosfery wzajemnego zaufania i życzliwości | stale |
zapewniają publiczny dostęp do informacji o warunkach przyjęcia kandydatów na studia, programach studiów, warunkach ich realizacji i osiąganych w ich ramach kwalifikacjach | stale |
informują na bieżąco studentów o programach studiów, sylabusach i innych ważnych dla toku kształcenia kwestiach (m.in. o wyborze przedmiotów opcyjnych czy trybie zdobywania kwalifikacji pedagogicznych) | w zależności od potrzeb |
wraz z zespołami instytutowymi/katedralnymi uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez WZJK i WZOJK w celu zapewnienia skutecznego przepływu informacji dotyczących jakości kształcenia na wydziale | przynajmniej raz w roku akademickim |
archiwizują zgromadzoną dokumentację jakościową przez okres pięciu lat | stale |
d) Instytutowe i katedralne zespoły ds. jakości kształcenia
Zadanie | Termin |
ściśle współdziałają z dyrekcjami instytutów/kierownictwami katedr w zakresie zapewnienia jakości kształcenia w poszczególnych jednostkach | stale |
pozyskują i analizują dane nt. wyników rekrutacji i rezygnacji na różnych etapach studiów prowadzonych w jednostce | do 31 października każdego roku |
weryfikują proces dyplomowania w jednostce (Zasady + Załącznik nr 1 + Załącznik nr 2) | do 31 października każdego roku |
weryfikują sposób oceniania studentów w jednostce (raz w semestrze: Zasady + Raport) | do 31 października każdego roku |
sprawdzają stopień realizacji i poprawność metod weryfikacji efektów uczenia się w jednostce (raz w semestrze: Zasady + Scenariusz rozmowy ze studentami + Raport z ankiet pracowników) | do 31 października każdego roku |
formułują zalecenia dotyczące warunków i form zaliczenia poszczególnych przedmiotów dla jednostki | do 31 października każdego roku |
wspólnie z dyrekcjami instytutów/kierownictwami katedr przygotowują roczne sprawozdania z jakości kształcenia dla każdego programu, na podstawie którego w jednostce prowadzone są studia, i przedkładają je WZOJK | do 31 października każdego roku |
przedstawiają główne wnioski i zalecenia ze sprawozdań rocznych na radzie instytutu/katedry lub na spotkaniu z pracownikami | do końca roku kalendarzowego |
mają głos doradczy przy ustalaniu harmonogramu hospitacji zajęć | stale |
pozyskują i analizują opinie interesariuszy wewnętrznych (pracowników i studentów) oraz – w miarę możliwości – absolwentów na temat funkcjonujących i planowanych programów studiów; opinie te mogą być następnie uwzględnione w działaniach projakościowych | stale |
analizują opinie interesariuszy zewnętrznych oraz absolwentów pozyskane od podmiotów zajmujących się kontaktami z nimi na temat funkcjonujących i planowanych programów studiów; opinie te mogą być następnie uwzględnione w działaniach projakościowych | stale |
uczestniczą w pracach nad projektami nowych i modyfikowanych programów studiów, opiniują projekty i przekazują je do oceny do WZJK | w zależności od potrzeb |
opiniują sylabusy przedmiotów kierunkowych i opcyjnych | w zależności od potrzeb |
wraz z dyrekcjami instytutów/kierownictwami katedr uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez WZJK i WZOJK w celu zapewnienia skutecznego przepływu informacji dotyczących jakości kształcenia na wydziale | przynajmniej raz w roku akademickim |
archiwizują zgromadzoną dokumentację jakościową przez okres pięciu lat | stale |
Ponadto WZJK, WZOJK, dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr oraz instytutowe/katedralne zespoły ds. jakości kształcenia wspierają:
- mobilność studentów w ramach dostępnych programów i staży, w szczególności programów Erasmus+ i MOST,
- wprowadzanie nowych metod nauczania, organizowanie warsztatów i szkoleń dla pracowników,
- działania na rzecz podnoszenia jakości prac studenckich oraz przeciwdziałania plagiatom,
- współpracę ze środowiskiem interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych podczas tworzenia i realizacji programów studiów,
- dyskusje nad poprawą jakości procesu dydaktycznego na radach wydziału, na radach instytutów i katedr oraz w innych zainteresowanych gremiach,
- naukową i organizacyjną aktywność studentów (w kołach naukowych, na konferencjach studenckich, podczas instytutowych imprez kulturalnych, w konkursach, itp.),
4. Obszary dydaktyki ujęte w systemie zapewniania jakości
Wśród obszarów dydaktyki ujętych w Wewnętrznym Systemie Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Neofilologii znajdują się w szczególności:
a) Kadra dydaktyczna
Dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr dbają o prawidłowość obsady dydaktycznej przedmiotów na prowadzonych w jednostce kierunkach kształcenia. Pod uwagę bierze się spełnienie warunków prowadzenia seminariów (określonych w Regulaminie studiów) oraz specjalizację i dorobek naukowy prowadzących pozostałe formy zajęć.
b) Konsultacje pracowników
Prowadzący zajęcia mają obowiązek przeprowadzać konsultacje w wymiarze określonym odpowiednimi przepisami oraz zamieszczać informacje na temat terminów i form konsultacji w systemie USOS do końca pierwszego tygodnia każdego semestru.
Dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr dbają o wskazanie przez pracowników terminów konsultacji zgodnie z obowiązującymi przepisami do końca drugiego tygodnia każdego semestru.
c) Nowe programy studiów i zmiany w programach studiów
Projekty nowych programów studiów i projekty zmian w programach studiów opiniują kolejno: instytutowe/katedralne zespoły ds. jakości kształcenia, rady instytutów/katedr oraz WZJK.
Zaopiniowane wnioski o uruchomienie nowych programów studiów i zmian w programach studiów należy przedkładać Kolegium Dziekańskiemu zgodnie z wydziałowym harmonogramem zatwierdzania nowych kierunków/specjalności oraz zmian w programach studiów obowiązującym w danym roku akademickim.
d) Sylabusy
Nadzór nad kompletnością i poprawnością sylabusów przedmiotów/modułów sprawują dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr we współpracy z instytutowymi/katedralnymi zespołami ds. jakości kształcenia oraz kierownictwo Kolegium Doktorskiego Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.
Prowadzący przedmioty odpowiadają za zamieszczenie sylabusów w systemie USOS do końca drugiego tygodnia semestru. Jeśli sylabusy są już zamieszczone w systemie USOS, prowadzący mają obowiązek sprawdzić je i w razie potrzeby aktualizować.
e) Realizacja efektów uczenia się
Instytutowe/katedralne zespoły ds. jakości kształcenia na bieżąco nadzorują stopień realizacji i poprawność metod weryfikacji efektów uczenia się na prowadzonych w danej jednostce kierunkach.
Raz w roku akademickim WZOJK dokonuje weryfikacji realizacji efektów uczenia się na podstawie sprawozdań instytutowych/katedralnych zespołów ds. jakości kształcenia.
f) Realizacja praktyk zawodowych
Dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr wraz z kierunkowymi opiekunami praktyk zawodowych dbają o prawidłowość realizacji praktyk zawodowych przewidzianych programami studiów.
Kierunkowi opiekunowie praktyk zawodowych przedkładają raz w roku sprawozdanie z ewaluacji praktyk zawodowych dyrekcjom instytutów/kierownictwom katedr, a także sprawozdanie z realizacji praktyk zawodowych właściwemu prodziekanowi ds. dydaktyki.
g) Jakość prac dyplomowych, rzetelność ich oceniania oraz prawidłowość przeprowadzania egzaminów dyplomowych
Instytutowe/katedralne zespoły ds. jakości kształcenia na bieżąco nadzorują proces dyplomowania realizowany w instytutach/katedrach.
WZOJK we współpracy z prodziekanem ds. jakości kształcenia raz w roku akademickim monitoruje sprawozdania z oceny jakości prac dyplomowych, rzetelności ich oceniania oraz prawidłowości przeprowadzania egzaminów dyplomowych otrzymane z poszczególnych jednostek Wydziału Neofilologii.
h) Jakość zajęć dydaktycznych
Dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr we współpracy z instytutowymi/katedralnymi zespołami ds. jakości kształcenia na bieżąco monitorują jakość zajęć dydaktycznych prowadzonych w instytutach/katedrach.
W instytutach/katedrach systematycznie prowadzone są hospitacje zajęć dydaktycznych wg harmonogramu semestralnego przyjętego przez radę instytutu/katedry. Wnioski z hospitacji dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr przekazują raz w semestrze do prodziekana ds. jakości kształcenia (zbiorczo dla całej jednostki), a raz w roku do WZOJK (dla każdego kierunku osobno).
Na zakończenie każdego semestru przeprowadza się ewaluacyjną ankietę studencką według wzoru opracowanego przez WZOJK. Wnioski z ankiet dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr przekazują raz w semestrze do prodziekana ds. jakości kształcenia (zbiorczo dla całej jednostki), a raz w roku do WZOJK (dla każdego kierunku osobno).
i) Absolwenci i interesariusze zewnętrzni
Zaleca się instytutom/katedrom utrzymywanie regularnego kontaktu z absolwentami (samodzielnie oraz poprzez kontakt z odpowiednimi podmiotami, np. z Biurem Karier).
Na Wydziale Neofilologii za kontakty z interesariuszami zewnętrznymi odpowiada pełnomocnik dziekana w tym zakresie, a dobrowolne ciało opiniodawczo-doradcze stanowi Rada Interesariuszy Zewnętrznych. Instytuty i katedry mogą również samodzielnie nawiązywać i utrzymywać kontakty z interesariuszami zewnętrznymi.
Uwagi pozyskane od absolwentów i interesariuszy zewnętrznych, a zwłaszcza te dotyczące profilu absolwenta, jego wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz sytuacji na rynku pracy, należy brać pod uwagę przy projektowaniu nowych kierunków/specjalności/przedmiotów i przy wprowadzaniu zmian do funkcjonujących programów studiów.
j) Liczebność grup studenckich
W trosce o jakość kształcenia dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr na bieżąco monitorują liczebność grup studenckich i jej zgodność z przepisami uczelnianymi oraz wydziałowymi.
k) Procedury publicznego dostępu do informacji o warunkach rekrutacji, programach studiów, efektach uczenia się, organizacji i procedurach toku studiów
Dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr odpowiadają za zamieszczenie w otwartym dostępie aktualnych informacji o warunkach przyjęcia kandydatów na studia, planów studiów, kierunkowych efektach uczenia się, sposobie organizacji i procedurach toku studiów oraz procedurach dyplomowania.
Władze dziekańskie odpowiadają za zamieszczanie na stronie internetowej Wydziału Neofilologii niezbędnych aktów prawnych dotyczących organizacji i toku studiów (m.in. uchwał rady wydziału, zarządzeń i komunikatów dziekana, wzorów pism).
l) Wspieranie podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia
Władze dziekańskie oraz dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr wspierają mobilność studentów Wydziału Neofilologii w ramach dostępnych programów i staży, w szczególności programu Erasmus+.
Koordynatorzy programu Erasmus+ koordynują mobilność studentów Wydziału Neofilologii w ramach programu.
ł) Wspieranie studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy oraz rozwój i doskonalenie form wsparcia
Władze dziekańskie oraz dyrekcje instytutów/kierownictwa katedr wspierają dydaktyczną, naukową i organizacyjną aktywność studentów oraz kontakty z interesariuszami zewnętrznymi. Pełnomocnik dziekana ds. kontaktów z interesariuszami zewnętrznymi na bieżąco informuje o organizowanych przez interesariuszy zewnętrznych spotkaniach oraz szkoleniach, a także inicjuje ich organizację.